فَسنَپ | تولد دوباره کسب و کارها...

روش های ورود به بازار بین المللی (صادرات مستقیم )

ورود به بازار بین المللی موضوعی بسیار مهمی است. که امروزه توجه بسیار زیادی به آن شده است .چرا که بسیاری از تجار به این نتیجه رسیده اند، که فعالیت در بازار های بین الملل بسیار پور سود تر خواهد بود .

صادرات مستقیم به این معنی است .که شرکت بدون واسطه و به شکلی کاملا مستقیم می تواند کالا مد نظرش را صادر کند.در واقع در این نوع از صادرات تولید کننده به جای دادن وظایفش به دیگر افراد خود صادرات آآن را برعهده می گیرد .و مباحثی چون پژوهش و یا قیمت گذاری برقراری ارتباطات را نیز مدیر شرکت انجام می دهد.

و نکته دیگری در این خصوص وجود دارد  که فرد می تواند بسته به حجم فروش و یا ارزش فروش خارجی و..  بحث صادرات به یک فرد و یا یک مجموعه را انجام دهد. ولی در صادرات غیر مستقیم به طور کامل بحث متفاوت خواهد بود .

از جمله مزایای صادرات مستقیم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

فروش بیشتر در نتیجه سود بیشتر ۱-فروش و سود بیشتر:

بی شک شرکت اگر بخواهد به صورت مستقیم محصولات خود را بفروشد. و دست وابستگان را از کار حذف کنند. می تواند محصولات را با قیمتی پایین تر عرضه کند و این قیمت پایین موجب فروش و بازار یابی بهتر برای آن شرکت خواهد شد . در نتیجه شرکت می تواند میزان سود بالاتری نصیب خود کند و بازار بین المللی را به خود اختصاص دهد.

۲ کنترل بیشتر:

یکی دیگر از مزیت های ورود به بازار بین المللی کنترل بیشتر خواهد بود . اگر شرکت بخواهد از روش صادرات مستقیم استفاده کند . باید فرایند فروش کالا را از مرحله سفارش گیری تا مرحله ی  فرستادن کالا درب منزل را بر عهده گیرد .و حتی پشتیبانی محصولات نیز با خود شرکت باشد .   در این حالت کنترل نقش مهمی را ایفا خواهد کرد . و خود فرایند کنترل موجب می شود که فرایند برند شرکت و مدیریت آن و همچنین از خرابی و صدمات وارده نیز پیش گیری شود و حتی این کنترل در مورد حق اختراع ونشر….نیز صادق خواهد بود .

۳اطلاعات بازار بیشتر و ایجاد تجربه و تخصص بالاتر:

اطلاعات تنها باعث به وجود آمدن تغییرات در فضا های رقابت برای کسب و کار نیست. بلکه انقلابی، قانونی ،اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را گسترش می دهد . در اصل شرکت هایی که خود به شکل مستقل و مستقیم در بازار های بین الملی صادرات انجام می دهند .بسیار بهتر از شرکت غیر مستقیم موضوع تغییرات را درک خواهند کرد  .

این تحولات بیشتر باعث به وجود آمدن تجربیات بیشر در خصوص نوع بازار مورد گزینش و مقیاس ورود به بازار و زمان دقیق و… به شرکت یاری می رساند. تا این تجربیات ارزشمند را چون یک خدمت صادراتی بفروشد و از این راه برای خود درآمدی بدست بیاورد  .

۴– ایجاد ارتباط نزدیک تر با خریداران و بازارهای خارجی:

صادرات زمانی که به صورت مستقیم انجام شود ،به شرکت ها کمک می کند تا ارتباط نزدیکتری با مشتریان خود داشته باشند. وهمین موضوع سبب درک نیاز های مشتریان خواهد شد . و در نتیجه از مشتریان خود باز خورد بهتری می گیرند .و همچنین مشتریان نیز شرکت مقابل خود و عملکردش را بهتر و بیشتر می شناسند و می توانند تعامل بهتری باهم داشته باشند .چرا که دست واسطه در این میان حذف شده است .

. سیفرت و فورد (۱۹۸۹)در این رابطه معتقد است که شرکت هایی که از نظر جغرافیای هم در یک جا متمرکز هستند و یا در حومه همان جا مشغول هستند می توانند ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند و به صادات مستقیم بپردازند چراکه نیاز های همدیگر را بهتر درک خواهند کرد.و همین باعث به وجود آمدن تعاملات مثبت خواهد بود.

از معایب صادرات مستقیم نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نقش حسابداری و امور مالی

  • هزینه بالاتر:

یکی از مشکلات مهم در خصوص ورود به بازار های بین المللی هزینه های بسیار بالا این بازار است . منظور از بالابودن هزینه ها در بخش صادرات مستقیم نیروی انسانی مورد نیاز ،  کارشناسان مالی وتاسیس شعبه است . چرا که اگر شرکت بخواهد به این روش عمل کند. باید منابع انسانی زیادی را استخدام کند و همچنین باید شعبه ی را در خصوص فروش نیز تاسیس کند .که تمام این مسائل دارای هزینه های بالایی خواهند بود. برای مثال برای خرید و یا اجاره مکانی برای ایجاد شعبه ویا تعرفه های گمرکی به منظور ترخیص کالا و همچنین هزینه های مربوط به بیمه و مالیات و…. را می توان بخش کوچکی از این نوع هزینه دانست .

  • مسئولیت کانال توزیع و سیستم حمل و نقل:

زمانی که شما روش مستقیم را انتخاب می کنید . باید بدانید که علاوه بر هزینه بالا شرکت شما مسئول و متهد به ارسال کالا است و باید در این زمینه نیز ساز و کار هایی اختصاص دهید .که بتواند این فرایند را تسریع بخشد .و همچنین باید بدانید که شرکت باید تمای کالا ها را تا مقصد مورد نیاز بیمه کند. و در صورت مشکل مسئولیت آن با شرکت خواهد بود .

  • مسئولیت در قبال خدمات رسانی سریع تر:

زمانی که محصولات شرکت محصولات با فناوری بالا باشند. قطعا بحث پشتیبانی واعزام کارشناس فنی نیز به وجود خواهد آمد که هماهنگ کردن این موضوع خود چالشی دشوار خواهد بود .

  • مشکلات گمرکی:

مشکلات گمرکی

یکی از بدی های این روش بحث مربوط به گمرک آن خواهد بود . که شرکت اگر بخواهد با روش مستقیم به انجام این کار بپردازد . از نظر گمرکی و تلخیص کالا به مشکل بر می خورد . چرا که در این خصوص بحث ،وضع قانون محدود کننده ی چون تحریم ها نیز مطرح خواهد شد . ودر نهایت هزینه زیادی برای شرکت صادرکننده برای صادرات به دیگر کشور ها نیز دارد .

نقش تجارت الکترونیک در توسعه صادرات مستقیم

نقش تجارت الکترونیک

از مهم ترین مباحث در بحث روش‌ صادرات مستقیم، کاربرد تجارت الکترونیک و نقشی است که این ابزار مهم در توسعه صادرات مستقیم شرکت ها ایفا می کند؛ مفهومی که در دستور کار بسیاری از شرکت های موفق دنیا همچون آمازون و ای بِی بکار گرفته شده و توانسته است نقش قابل ملاحظه ای در فروش میلیون ها محصول به مشتریان در سراسر جهان داشته باشد.

در تشریح نقش تجارت الکترونیک و ابزار اینترنت، تئو و تن (۱۹۹۸) معتقدند که برای صادرکنندگانی که فاقد منابع انسانی و مالی ضروری برای امر تحقیقات بازاریابی رسمی در فضای بین المللی هستند. تجارت الکترونیک فرصتی مغتنم جهت به دست آوردن اطلاعات کم هزینه از نیازها، الگوهای خرید، محل و شیوه خرید مشتریان می باشد. جیمز (۲۰۰۲) در مطالعه ای دیگر اثرات تجارت الکترونیک در توسعه صادرات شرکت ­ها را بررسی کرده و معتقد است.

استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک همچون اینترنت، از طریق ساده سازی و تسهیل روند تأمین مواد و قطعات موردنیاز شرکت ها از عرضه کنندگان، ارائه فرصت های جدید برای فروش محصولات شرکت، مبادله کم هزینه خدمات در بازارهای خارجی و کاهش دوره زمانی مبادلات، می تواند تأثیر قابل ملاحظه ای در حجم و سرعت صادرات مستقیم شرکت به بازارهای بین المللی داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی85 75 30 91 - 021