فَسنَپ | تولد دوباره کسب و کارها...

راه های مقابله با استرس های شغلی چیست ؟

راه های مقابله با استرس شغلی بسیار زیاد است . این استرس ها در بلند مدت باعث می شود که شما دچار بیماری ها زیادی شوید .

عموما افرادی که در شرکت ها و یا سازمان ها مشغول به کار هستند .عصبی ، خسته ، وکم انرژی تر از افراد دیگر هستند . تحقیقات نشان می دهد که این افراد به دلیل محیط استرس زا که در محل کار خود دارند دچار این رفتار ها می شوند. چرا که آن ها درطول کاربه دلایل مختلف چون کار با منابع محدود و… انرژی خود را از دست می دهند .و این موضوع سبب می شود که این افراد تصمیمات اشتباه بگیرند ،  رفتارهای غیر اخلاقی داشته باشند . این موضوع باعث کاهش راندمان شرکت و حتی زندگی خوشان نیز می شود.

دست به اقدام زدن

مهم نیست مسیر به چه میزان استرس زا باشد .کارمندان موفق عموما افرادی هستند .که با وجود تمام این سختی ها و مشکلات به کار خود ادامه می دهند. و سعی می کنند با دلایل استرس رو برو شوند و آن ها را شکست دهند. تا بتوانند پروژه و کارشان را به ثمر برسانند . همیشه در مسیر کار ترس ،استرس ، خستگی و.. عوامل دیگر که مانع انجام کار هستند وجود دارد. ولی نکته مهم در این جا است ، که کارمندان بتوانند با این دشواری ها کنار بیایند و از آن ها عبور کنند . تا به موفقیت برسند .

عقب‌نشینی و کناره‌گیری

یکی از راه های مقابله با استرس وعوامل آن این است.که شما عقب نشینی کنید . این عقب نشینی به معنی این نیست که شما محل کار خود را برای همیشه به دلیل استرس زا بودن آن ترک کنید این عقب نشینی به معنی استراحت کوتاه مدت است . جدید ترین تحقیقات در این زمینه نشان دهنده ی این موضوع است که استراحت  در بین ساعات کاری باعث می شود تا افراد مدت کوتاهی از استرس دور باشند و بتوانند قوای خود را جمع کنند .تا زمانی که به سر کار می آیند انرژی لازم را داشته باشند ،و دوباره از نو شروع کنند . براساس همین دیدگاه در بسیاری از شرکت ها بزرگ برای کارمندان منطقه برای استراحت و یا حتی بازی نیز فراهم کرده اند تا آن ها در زمان استراحت خود به آن جا بروند و زمان خود را صرف بازی و کار های مشابه کنند .

البته هر دو راه را با روش خاص خود می توان رد کرد. برخی از روانشناسان معتقدند که این وقفه کوتاه باعث می شد فرد از حالت استرس زا دور شود و این موضوع به فرد کمک خواهد کرد .

اما راه دوم معتقدند که با دور شدن عوامل استرس زا  اظطراب از بین نمی رود و تنها با این کار آن رابه وقفه می اندازیم و بعد از زمان استراحت احساس پشیمانی نیز به احساس هایم اضافه می شود  .

پس چطور می‌توانیم از تاثیر نامطلوب استرس بکاهیم؟

استرس و عوامل ایجاد استرس

مطالعات جدید نشان دهندی راهکار سومی است که این راهکار به تمرکز بیشتر برای یادگیری اشاره دارد.یادگیری می تواند معنی انتخاب مهارت های نوین ، جست وجو چالش های فکری باشد.

در یک طرح تحقیقاتی مطرح شده دو نوع گروه مورد برسی قرار گرفتند .یکی از آن ها مربوط به صنایع مختلف و سازمان ها است و گروه دیگر مربوط به دانشجویان پزشکی است . این پژوهش نتیجه های جذابی را به ارمغان آورده است .

پرداختن به فعالیت مربوط به آموزش و یاد گیری به  کارمندان کمک می کند تا از رفتار های غیر منطقی و یا بی انگیزگی دور شوند.

و همچنین آن ها معتقد بودند که می توان یادگیری را به عنوان عاملی برای دوری از استرس نیز در نظر گرفت .

چرا که یاد گیری وآموزش می تواند به کارمندان کمک کند تا بتوانند منابع روان شناختی مفید وجالبی را ایجاد کنند.یادگیری به همه لحاظ برای کارکنان مفید است چه برای کاهش استرس و عوامل  ناشی از آن و هم کمک می کند تا موضوعات جدید و جالبی را یاد بگیرند. و این موضوع به افزون شدن دانش کارکنان نیز کمک خواهد کرد ودر بلند مدت می تواند کارایی کارمندان را افزایش دهد.

و از طرفی زمانی که افراد دانش خود را در اختیار بقیه کارمندان  قرار می دهند.و همانند گرو های یادگیری عمل می کنند . که هدف مشخصی دارند و برای دست یابی به آن تلاش می کنند . احساس شایستگی و کارآمدی به آن ها دست می دهد . و این احساس به آن ها کمک خواهد کرد که در محیط کار خود فردی شایسته باشند .و براساس آموخته های شان به رشد و پیشرفت شرکت کمک کنند  .

شواهد یادگیری به عنوان ابزاری برای کاهش استرس

یاد گیری از بقیه

چن ژانگ و دیوید مایر در دو تحقیق اخیر خود بیش از ۳۰۰ کارمند را مورد بررسی قرار داده اند . آن ها از  کارمندان متفاوت در صنایع مختلف  برای این تحقیق استفاده کردند و موضوع تحقیق آ ن ها نیز عوامل استرس زا بر روی شغل این کارمندان است .

آن ها دریافتند که افراد در مواجه با عوامل استرس زا تمایل دارندتا رفتارهای غیر اخلاقی چون بی احترامی بادیگر همکاران و یا سرقت اطلاعت ویا تغییر در آن ها و… از خود نشان دهند .پژوهشگران به کارمندانان  زمان استراحت کوتاهی در بین کار دادند. و از طرفی فرایند یادگیری را نیز با آن ها شروع کردند .تا عملکرد شان رامورد بررسی قرار دهند . برای شروع عواطف آن ها به مدت ۲ هفته به طور کامل مورد برسی قرار گرفت . سپس نظر کارفرمایان را در مورد تغییر رفتار کارکنان جست و جو کردند. در مطالعات از کارمندان میزان زمانی را که به تفریح پرداخته اند و میزان زمانی که صرف یادگیری کرده اند راسوال می کنند .

تحقیقات اول نشان دهنده ی این بود که یادگیری باعث کاهش چشم گیری استرس در این کارکنان بود است چرا که میزان انجام کارهای غیر منطقی آن ها بسیار کم تر شده بود . همچنین  دیگر این افراد با بقیه کارکنان به مشاجره نمی پرداختند و میزان کمتری به اموال شرکت آسیب می زنند  .

تحقیقات بعدی نیز نتایج مشابه ی را به همراه داشت . در این زمان کارفرمایان نیز به نتایج رضایت بخش تری رسیده بودند . طبق آخرین تحقیقات انجام استراحت و وقفه کاری باعث نشد که کارمندان رفتار های منفی و احساسات بد خود را ترک کنند. بنابراین فرایند یادگیری تاثیر بیشتری بر روی کارمندان داشت.

کریستوفر جی میرز تحقیقات زیادی درمورد تاثیر یادگیری بر عوامل استرس زا انجام داده است .وی برای این کار به سراغ دانشجویان پزشکی رفته است .چرا که آن ها همزمان با وجود یادگیری باید در بیمارستان کار می کردند. و کارشان به مرگ و زندگی افراد مربوط  بود.و همچنین این افراد ساعت کاری زیادی را نیز در بیمارستان به سر می بردند . و خود این موضوع موجب استرس در این دانشجویان می شد . بنابراین این دانشجویان افراد منطقی برای انجام این آزمایش بوده اند . میرز ۸۰ نفر از رزیدنت های پزشکی را برای انجام این آموزش انتخاب کرد. تا به نتیجه در خصوص میزان کار و فعالیت شان و فرسودگی این افراد پی ببرند.

نتیجه بررسی‌ها این بود، رزیدنت ها تصور می کردند که گروه آن ها در جست و جوی اطلاعات جدید یا بازتاب پروسه تیمی مشارکت دارند. ولی در اصل  سطح استرس و نگرانی و حتی رفتار های ساده آن ها نیز تغییر کرده بود و این تغییرات بسیار مثبت یوده است .

وابستگی میان افراد تحت یادگیری در گروه و کاهش فرسودگی شغلی در بین رزیدنت ها بسیار مشهود بوده است. در اصل این رزیدنت ها میان اهداف شغلی شان و یادگیری ارتباط خاصی برقرار نکرده اند. برخی از آنان به دنبال یادگیری مطالب جدید هستند. و دیگر اعضا از استرس و نگرانی و عوامل آن درامان خواهند بود .

چطور می‌توانید برای غلبه بر استرس شغلی از راهکارهای یادگیری استفاده کنید؟

  • ابتدا، از درون خود شروع کنید

زمانی که نگاه شما به عوامل استرس زا ترس گونه باشد  . هرگز نمی توانید آن را به شکل دیگری ببینید و یا با یادگیری بخواهید آن را رفع کنید. شما باید ابتدا  از ذهن خود شروع کنید و باید در ذهن تان فرایند یادگیری را یک فرصت برای پیشرفت خود بدانید . و از این فرصت نهایت استفاده را کنید . چالش انجام کارهای استرس‌زا را در ذهن‌تان به شیوه‌ای متفاوت تعریف کنید. نگاه کردن به مسائل پراسترس به عنوان فرصت‌های یادگیری، تفکرتان را تغییر داده و شما را در مسیر پیشرفت بلندمدت و دستاوردهای ارزشمندتر قرار می‌دهد.

  • با دیگران کار کنید و از آن ها یاد بگیرید

یاد گیری کار از دیگران

شما می توانید در ذهن خود عوامل استرس زا را کنار بزنید و تلاش کنید از دیگران انرژی مثبت تری بگیرید. با آن ها در مورد استرستان و دلایل ایجاد آن صحبت کنید . و از صحبت های آن ها بهره مند شوید .

یادگیری را فرصتی برای استراحت بدانید

وقتی برای یک مدت کوتاه  فرایند کار کردن را کنار می گذارید یا به هر دلیلی چند روز را از محل کارتان دور می شوید موضوع مهمی رخ نداده است . مسئله حائز اهمیت در این جا آن است که یادگیری را جدای از فعالیت های روزانه خود بدانید . به خصوص جدا از کار های شما در محل کار . شاید تصور کنید که باید به طور کامل تمام ذهنیت خود را تغییر دهید اما این گونه نیست . یادگیری  اگر باعث شود که شما از کار خود دور شوید ولی از نظر ذهنی آن کار را دوست داشته باشید شما از لحاظ ذهنی سیراب شده اید .

اگر یادگیری را چون یک فرصت بدانید .و از آن انرژی دریافت کنید،این تجربه برای شما شیرین و لذت بخش تر خواهد بود . در کل باید بدانید که یادگیری فرصتی برای جنگیدن با استرس و عوامل تشدید کنند آن بوده است .

نیازی نیست که همیشه منتظر باشید تا در محیط استرس زا قرار گیرید و شما در حالت عادی خود نیز می توانید به خود فرصت فراگیری مهارت یادگیری را دهید . واین موضوع باعث می شود انعطاف پذیری بیشتری پیدا کنید . وخود را برای محیط های استرس زا دیگر آماده کنید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی85 75 30 91 - 021