فَسنَپ | تولد دوباره کسب و کارها...

مهارت تصمیم گیری چیست؟ و دلیل یادگیری روش های آن

مهارت تصمیم گیری موضوع بسیار مهمی است .که دانستن آن به شما کمک می کند تا در میان گزینه های گوناگونی که دارید بتوانید بهترین آن را انتخاب کنید .

همه ی ما در موقعیت های مختلف مجبور به تصمیم گیری می شویم .  چه تصیمات ساده و پیش پا افتاده همانند انتخاب نوع غذا و…چه تصمیمات نهایی و پیچیده و تاثیر گزار همانند انتخاب رشته و یا انتخاب نوع کار و…

در این مقاله سعی داریم در مورد تصمیم گیری و اهمیت آن بحث کنیم . همان طور که می دانید ما در زندگی با مقعیت های متفاوتی روبرو می شویم که در بسیاری از این موقعیت ها باید بین چند گزینه یکی را انتخاب کنید . انتخاب های ما در اصل آینده ما محسوب می شوند . شما با انتخاب نادرست گاهی ممکن است به آینده خود لطمه وارد کنید . در این جا سعی داریم که به شما چند مهارت در تصیمیم گیری را توضیح دهیم.

تصمیم‌گیری چیست؟

 

 

همان طور که گفته شد ما در زندگی مادام در حال انتخاب هستیم انتخاب یک مورد ، میان چندین موردی که جود دارد . مثل انتخاب این که صبح به پارک بروید و ورزش کنید .یا اینکه تا ساعت مشخصی بخوابید. ویا انتخاب این که به دوست خود زنگ بزنید حالش را بپرسید. و یا به دیدن او بروید. و یا فیلم تماشا کنید و یا اینکه در آن ساعت بخوابید . تصمیم گرفتن در اصل به معنی انتخاب یک گزینه در بین گزینه هایی است که شما دارید. برای مثال انتخاب رشته تحصیلی،  شما بین رشته های مختلف حق انتخاب دارید حال اینکه کدام را انتخاب کنید بسته به تصمیم شما در آن لحظه خاص متفاوت  است .

مهارت تصمیم‌گیری چیست؟

همه ی ما در موقعیت های زیادی مجبور به تصمیم گیری می شویم . و همچنین همه ی ما علاقه داریم که تصمیماتمان درست باشد .یعنی در بدترین موقعیت بهترین تصمیمات را اتخاذ کنیم . ولی با این وجود در برخی از مواد تصمیمات ناخدا گاه اشتباه می شود .

به مهارتی که به ما می آموزد که در  مواقع حساس که بین چند گزینه ی متفاوت هستیم چگونه انتخابی درست داشته باشیم مهارت تصمیم گیری گفته می شود .

این  مهارت راهکار های منطقی و درست را در تصمیم گیری با ما یاد می دهد . و در بلند مدت باعث کاهش اشتباه در میان تصمیم های ما خواهد شد .

سبک‌های تصمیم‌گیری

افراد در موقعیت های متفاوت براساس ویژگی های شخصی و یا خاطرتشان تصمیم ها ی مختلف می گیرند. بعضی از افراد کلا نمی توانند تصمیم بگریند چرا که همیشه در دودلی به سر می برند وبرخی دیگر ممکن است افرادی باشند که بسیار عجول هستند و سریعا تصمیم می گیرند . و اغلب با خطا نیز رو برو می شوند .و مجبور به پرداخت تاوان نیز می شوند وگروهی دیگر به دنبال تصمیمات بزرگ هستند و تصمیمات کوچک را به دیگران واگذار می کنند.

.

تصمیم‌گیری احساسی

۵ گام موثر برای افزایش مهارت تصمیم گیری | چطور

بسیاری از افراد در تصمیم گیری های خود به جای منطق از قلب و احساسات شان استفاده می کنند . در اصل این افراد هیچ گونه برنامه ریزی و یاتحلیل و بررسی را انجام نمی دهند .وصرفا با این جمله که یک موضوعی به دلشان افتاده است مسائل را پیش می برند . برای مثال تصمیم می گیرند با فردی ازدواج کنند که هیچ شناختی از او ندارند و…

تصمیم‌گیری تکانشی

به رفتار های لحظه گفته می شود که هیچ پشتوانه فکری و یا هیچ گونه تحلیلی در مورد آن صورت نگفته است . در این تصمیم گیری فرد برای توجیح خود هیچ دلیل و یا منطق خاصی ندارد .برای مثال

فردی تمام عمر خود را صرف جمع آوری ثروت برای خرید اتومبیل و خانه کرده است. و زمانی که ثروت لازم را داشته است و می تواند به خرید آن ها بپردازد . به فکر رفتن به یک سفر رویایی می افتد به این نوع از تصمیم گیری که در لحظه اتفاق می افتد .تصمیم گیری تکانشی می گویند .

تصمیم‌گیری اجتنابی

برخی از افراد داری اعتماد به نفس کمی هستند و از تصمیم گیری می ترسند .این نوع از افراد زمانی که قرار است تصمیمات مهمی بگیرند. مدام طفره می روند و سعی می کند همه چیز را به دست سرنوشت و یا زمان بگذارند و تصمیم گیری را به عقب می اندازند.  و این نوع از تصمیم گیری را تصیم گیری اجتنایی می گویند . این افراد به دلیل ترسشان این موضوع را نمی توانند حل کنند و تنها به خود یک آرامش دروغین و زود گذر می دهند .

تصمیم‌گیری اضطراری

پرسشنامه استاندارد استرس شغلی توسط دوا در سال 1994 طراحی شد و دارای 21 سوال می باشد.

بسیاری از افراد در زمان تصمیم گیری بسیار مظطرب هستند و این اظطراب در آن ها به قدری بالا است که از تحمل فرد خارج می باشد . و برای این که موضوع سریع تر حل شود یک گزینه را انتخاب می کنند و این گزینه می تواند اشتباه نیز باشد چرا که دنباله آن تفکر و یا تجربه و منطق نیست و تنها از اظطراب فرد پیروی می کند به همین دلیل این نوع از تصمیم گیری را  اظطرای می گویند .

تصمیم‌گیری وسواسی

بسیاری از افراد نیز برای اینکه تصمیمات مهمی بگیرند ودر آن ها اشتباه نکند .مدام در اظطراب هستند و نمی داند نگرانی خود را چگونه رفع کنند به همین دلیل فکر می کنند اگر گزینه ها را چندین برا با وسواس خواصی بررسی کنند . دیگر اشتباه نمی کنند.

ولی این موضوع خود اشتباه است . چرا که این افراد برای بررسی وسواس گونه خود مجبور هستند ، زمان و انرژی زیادی را صرف کنند. و همین موضوع خود دلیلی بر انتخاب اشتباه می شود .چرا که این افراد به علت تعلل شان فرصت های دیگر را از دست می دهند . این گروه از افراد معمولا بعد از  آن که تصمیم های خود را گرفتند. احساس پشیمانی می کنند .

تصمیم‌گیری مطیعان

والدین مدام به فرزند خود امر و نهی نکنند - پدر و مادر - خانواده - سلامت نیوز

این نوع از تصمیم گیری معمولا با افرادی است ،که اعتماد به نفس لازم برای تصمیم گیری ندارند .و به همین دلیل از تصمیم گیری طرفه می روند . و آن را به افراد دیگر واگذار می کنند . به این صورت آن ها تنها تصمیمات را می پذیرند و بی چون و چرا و یا علت یابی آن ها را انجام می دهند . و اهداف خود و یا مسیر خود برای شان اهمیت ندارد. به این نوع از تصمیم گیری تصمیم گیری مطیعانه گفته می شود .

تصمیم‌گیری تقدیری

بسیاری از افراد به شانس و اقبال اعتقاد زیادی دارند و معتقدند که باخت ویا برد به شانس و اقبال آن ها بستگی دارد . این افراد عموما خود را تصمیم گیرنده ی نهایی نمی دانند . از این رو زندگی خود را به جمله ی هرچی پیش آید خوش آید سپرده اند. و زندگی را براساس قضا و قدر پیش می برند .

تصمیم‌گیری منطقی

این مهارت تصمیم گیری  همان طور که از نامش بر می آید، تصمیم گیری براساس منطق و عقل است.و از این رو فرد ابتدا به جمع آوری اطلاعات و سپس به بررسی و سبک سنگین کردن آن ها می پردازد.ودر مرحله ی بعد خود را در جای تصمیم گیرنده می گذارد پیامد های احتمالی هر کدام را بررسی می کند ،و در نهایت بر اساس عقل و منطق خود بهترین تصمیم ممکن را می گیرد .

چرا باید مهارت تصمیم‌گیری را در خود تقویت کنیم؟

در بالا توضیحات مختصری از انواع تصمیم گیری داده ایم. قطعا شما هم در جست جوی نوع تصمیم گیری خود هستید و یا آن را پبدا کرده اید حال می خواهید گزینه بهتر را جایگزین آن کنید .

خودمانیم!

شما معمولا به چه روشی تصمیم می گیرید. از این دسته از افراد هستید که تصمیمات را می گیرند و بعد پشیمان می شوند و یا از آن نوع از افراد هستیدکه تصمیمات منطقی و بجا می گیرند و به دنبال حاشیه آن نیستند . آیا شما نیز به دنبال جمع آوری اطلاعات و بررسی شیو های مختلف آن هستید .

ولی موضوع حائز اهمیت این است که شما بدانید که کوچک ترین و بی اهمیت ترین انتخاب های تان قدرت بهم زدن آینده را برای شما خواهند داشت .به عنوان مثال زمانی که شما هر روز وعده های غذایی نا سالم چون فست فود را میل می کنید و فعالیت بدنی خود را افزایش نمی دهید. باعث می شود که  دچار اضافه وزن شوید و این موضوع به این معنی است که حتی تصمیم گیری در مورد غذا هم می تواند برای شما مشکل ساز شود .

حال تصور کنید اشتباه هات در مورد مسائل بزرگ تری چون انتخاب رشته و یا گزینش کاری صورت بگیرد. و بعد از انجام آن متوجه شوید که اشتباه کرده اید چه می کنید. ؟ و این یعنی همان پشیمانی و یا توان دادن است.

از طرفی تحقیقات نشان داده است زمانی که افراد می توانند آگاهانه و فعالانه در مورد اعمالشان تصمیم گیرند در سطح های بیشتری از سلامت روح و روان قرار خواهند گرفت .

اما بحثی که در این جا مطرح است . مربوط به داشتن مهارت است چرا که اگر فردی مهارت تصمیم گیری لازم را نداشته باشد نمی تواند سلامت روان داشته باشد. و مدام در حال اظطراب و استرس خواهد بود . و این موضوع به مرور زمان سلامت فرد را به خطر می اندازد .

در نتیجه برای داشتن سلامت روانی و همچنین داشتن انتخاب های درست لازم است که شما این مهارت ها را به طور کامل بیاموزید و از آن ها درمواقع حساس استفاده کنید.  تا برای شما کارآمد باشد و بتواند فرایند تصمیم گیری تان را سرعت دهد  .

افراد موفق از این روش برای برای تصمیم گیری هایشان استفاده می کنند. تا بتوانند تصمیمات درست و منطقی ای بگیرند  .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی85 75 30 91 - 021