فَسنَپ | تولد دوباره کسب و کارها...

جنبه های شخصیتی در مصاحبه های استخدامی

جنبه های شخصیتی در مصاحبه های شغلی بسیار حائز اهمیت است.چرا که افراد زیادی به دنبال کار هستند. و برای یافتن آن به دنبال راه حل های متفاوتی می گردنند. ما در این جا سعی داریم بخشی از این راه حل را آموزش دهیم.

همانطور که می دانید زمانی که شما به یک مصاحبه ی استخدامی می روید. سوالات زیادی درمود مهارت های ارتباطی و یا شخصیت شما می کنند.

مصاحبه ی استخدامی برای شرکت های بزرگ تاثیر زیادی بر روی آینده شغلی فرد دارد و آینده شغلی می تواند موضوع مهمی برای افراد باشد. شما با کوه ای از تجربه و رزومه می خواهید در شرکتی کار کنید . و باز تصمیم نهایی برمی گردد به میزان مطلوب بودن مصاحبه شما و اینکه مصاحبه گر تا چه اندازه از مصاحبه شما راضی بوده است .به عبارت دیگر همین زمان به ظاهر کوتاه مصاحبه در اصل مشخص کننده ی استخدام شدن و یا نشدن شما را تعیین خواهد کرد . در نتیجه متفاوت بودن به شما برای پیش برد اهدافتان کمک خواهد کرد .

امروزه نیرو های متقاضی شرایط را خیلی بهتر از گذشتگان درک می کنند و برای آن وقت می گذارند . وخوشبختانه شرکت های نوپا و یا شرکت هایی که ظاهر مدرن تری دارند. آزمون ها را با یک استاندارد خاص برگزار می کنند .

حال افرادی می تواند در این بازار استخدامی پیشرفت کنند و به کار مورد علاقه شان برسند که نسبت به سوالان استخدامی تا حدودی اطلاع داشته باشند . و این اطلاع را شما می توانید از سوالات پر تکرار دربیابید .

تجربه‌ی همکاری

تجربه ی همکاری

در رزومه هیچ کسی نحوی برخود آن فرد با دیگران و یا میزان مسولیت پذیری افراد را ننوشته اند . حتی در رزومه ی افراد ذکر نشده که آیا مدیران ویا بقیه کارکنان از آن متقاضی راضی بوده اند یا خیر . و همچنین افراد تمایل دارند خود را یک فرد ارزشمند و همکاری دلسوز و کارآمد معرفی کنند . که همکاری با آن افراد جذاب خواهد بود .

بنابراین بخش قابل توجهی ازآزمون استخدامی افراد به فعالیت و تعاملات اجتماعی آن فرد برمی گیردد.ولی نکته این موضوع در این است که شما خود را فردی با تعاملات مثبت نشان دهید که به گروهی علاقه مند هستید .

یکی از اشتباهی که افراد در آزمون های استخدامی خود عموما انجام می دهند این است که آن ها مصاحبه را  به شکل یک امتحان می بینند و این موضوع باعث می شود . که آن ها در این رابطه تنها به دنبال جواب های کا ملا علمی بگردند.و مصاحبگر را چون استادی سخت گیر تصور کنند و در نتیجه به دنبال جواب های بی نقص و اشکال هستند . و افراد سعی می کنند خود را بهترین شکل تبلیغ کنند . البته این تلاش به شکل ناخوداگاه در افراد ایجاد می شود . ولی در کل فرد بهترین پاسخی که بلد است رابیان می کند . و پاسخ های خوب از نظر خود را ارائه می کند .

به‌جای تلاش برای کامل نشان‌دادن مهارت‌ها، خود را فردی علاقه‌مند به همکاری نشان دهید.

اگر به جایی این که مصاحبه گر را فردی که به دنبال همکار می گردد تصور کنید خواهید دید که این مصاحبه تا چه میزان می تواند تغییر کند . در این نوع نگرش شما نیز راحت تر برخورد خواهید کرد و علاوه بر اینکه توانایی های فردی و اجتماعی خود را نشان دهید . می توانید میزان توافق برای کار را نیز به آن ها نشان دهید . و این می تواند نگرش مثبتی در مورد شما در مصاحبه گر ایجاد کند .

نتیجه این گونه صحبت به این شکل است که حال شما خود استخدام شده تصور می کنید و به حل مسئله به کمک کننده مصاحبه گرمی پردازید .

 

یکی دیگر از مزایای تغییر در رویکرد  تلاش برای همکاری و افزایش همانگی متقاضی و مصاحبه کنند خواهد بود . .

یکی دیگر از مزایای تغییر رویکرد تلاش برای همکاری، افزایش هماهنگی مغز متقاضی و مصاحبه‌کننده خواهد بود. چنین اتفاقی عموما در مکالمه‌های عادی یا آشنایی‌های فردی رخ می‌دهد. در مکالمه‌های عادی، افراد به‌سرعت صحبت و تلاش می‌کنند اطلاعات را در روندی زمان‌بندی‌شده منتقل کنند. مغز هر فرد در پاسخ به اطلاعات دریافت‌شده، درکی از صحبت‌ها پیدا و لغات و لحن صدا و حتی سبک دستور زبانی جملات بعدی را پیش‌بینی می‌کند. در مکالمه‌ی مثبت، همان ساختارها را طرفین تکرار و کپی می‌کنند و درنهایت، مغزها باهم هماهنگ می‌شوند.

اگر در ارتباط با مصاحبه‌کننده رویکردی شبیه به دوست داشته باشید. او هم به‌مرور رویکرد مشابه دوستانه را پی می‌گیرد. در چنین روشی، با لبخند، زبان بدن صمیمانه، صحبت‌کردن دوستانه و ارسال انرژی مثبت، ارتباط چشمی و اشتیاق، هماهنگی مغزی با مخاطب را شروع می‌کنید. درنهایت با ایجاد مکالمه‌ی دوستانه، کارشناس مصاحبه به‌احتمال زیاد متقاضی را فردی مناسب گروه و فرهنگ سازمانی خود می‌بیند.

توانایی یادگیری

توانایی یاد گیری

وقتی به آزمون استخدامی دعوت شوده اید. این معنی را می دهد که از نظر شرکت شما از درصد قابل قبولی مهارت برخوردار هستید . اما موضوع قابل تعمل برای کارفرما این است که آیا شما چند درصد توانایی یاد گیری دارید. چرا که شما اگر استخدام شوید و حتی چیزی را از قبل بلد نباشید بتواید آن را فراگیرید . شما دراین بخش باید میزان علاقه تان به یاد گیری را نشان دهد .  تا از نظر مصاحبه گر فری باهوش به نظر بیاید . در واقع تنها موارد ذکر شده در رزومه برای استخدام شما کافی نخواهد بود . چرا که کارفرما به دنبال یک نیرو می گردد. که در زمانی که نیاز به یاد گیری باشد این نیاز را بتواند به طور کامل بر آورده کند .

مصاحبه گر عموما برای دریافتن این موضوع سوالات غیر مستقیم از شما می کند . بسیاری از افراد در این بخش به شانس خود متکی می شوند و سعی می کند کار را با دروغ به اتمام برسند ولی آن ها عموما اشتباه می کنند .چرا که متخصصین در زمینه مصاحبه قطعا دروغ بودن گفته های این  افراد را متوجه می شوند و همچین مصاحبه گر می دانند که شما ممکن است .بسیاری از جواب ها رابلد نباشید او به دنبال فردی می گردد در زمان بی تجربگی این را اعتراف کند و و ندانستن خود را اعلام کند .

و به دنبال یادگیری باشید .

شما می توانید در زمانی چیز را بلد نبوده اید به نا آگاهی خود اعتراف کنید. و سعی کنید جواب های حدسی و ناقص ندهید . و تنها با جملات چون من تجربه ی کافی در این زمینه را ندارم موضوع را تمام کنید. و زمانی که فرد دیگری و یا خود مصاحبه گرتوضیح به شما می دهد به خوبی گوش دهید .در بسیاری از مواقع قدرت یادگیری به قدرت خوب گوش دادن بستگی خواهد داشت .وشما برای اینکه نشان دهید که علاقه مند به یاد گیری هستید می تواند در پایان مصاحبه از مصاحبه گر سوال کنید .

که آیا در شر کت زمینه برای رفتن به کتابخانه نیز هست ویا اینکه شرکت دوره های آموزشی و یا سمینار های مربوط به کار برگزار می کند. و تاکید کنید برارتقای جایگاه جوری رفتار کنید که مصاحبه گر را مطمن کنید که شما فردی جاه طلب هستید. که می خواهد کا را یاد بگیرید و خود را به مراتب بالا تر برساند و سود خود را در سود شرکت بداند .

فعالیت داوطلبانه

کار های داوطلبانه

مصاحبه کنند گان معمولا افراد کار بلد را ترجیح می دهند .و این موضوع به این معنی است که آن ها توقع دارند شما کار های تان به صورت خودکار انجام دهید. و راه نشان دادن چنین روحیه ای تنها با آماده بودند کامل در مصاحبه است .و به بیانی بهتر شما باید یک شناخت کامل از شرکتی که می خواهید داشته باشید. و این شناخت را شما می توانید از سایت شرکت ویا از کارکنان قبلی آن ها در مورد تاریخچه ی شرکت و نوع فعالیت و تونایی ها وضعف را سوال کنید و با آگاهی کامل به سوی این موضع بروید .

در حقیقت متقاضیان عموما در این فکر هستند ،که تمام اطلاعات لازم را برای انجام کارها دارند ولی به این شکل نیست. آن ها در روز مصاحبه عموما متوجه می شوند که بسیاری از مسائل را بلد نیستند . شما می توانید به تمرین در این خصوص بپردازید.

تمرین به متقاضی این امکان را می دهد .که کمبود و ضعف ها در دانش خود را پیدا کنند . و در زمان تمرین شما می توانید تکینیک ها را را بیاموزید تا به یک نتیجه رضایت بخش برسید.

برخی از افراد معتقدند که تمرین کردن سوال های تکراری برای یک مصاحبه خوب کافی است. درحالی که این موضوع به تنهایی کفایت نمی کند . چرا که در بسیاری از موارد مصاحبه گر به طور ناگهانی وجدید هم سوالاتی مطرح می شود از این رو شما باید مهارت پاسخ گویی را درخود تقویت کنید.

با وجود تمام راهکار های گفته شده و هزاران هزار مطلب آموزشی دیگر در مورد مصاحبه های استخدامی همیشه امکان اینکه شما پذیرفته نشوید وجود دارد .

همه می‌دانیم مقدار آگاهی و مهارت نیز بسیاری مواقع در رد شدن بی‌تأثیر هستند. در‌صورتی‌که با چنین نتیجه‌ای مواجه شدید، از پرسیدن دلیل نهراسید. اگر ارتباط خوبی با مصاحبه‌کننده برقرار شده باشد، پرسیدن بازخورد دشوار نخواهد بود. در چنین مکالمه‌ای، به‌دنبال راه‌هایی برای بهبود مهارت‌های خود باشید. درواقع، بپرسید در چه صورتی شغل مذکور به شما می‌رسید.

درنهایت، آگاهی از قصد مصاحبه‌کنندگان در فرایندهای استخدامی، قدم مؤثری در آماده‌سازی پیش از جلسه خواهد داشت. تمام تلاش خود را به‌کار بگیرید تا درکی از نیازهای شرکت مخاطب و کارشناس پیدا کنید. موارد گفته‌شده در این مقاله، تنها مثال‌هایی از انتظارات مشترک شرکت‌ها و کارشناسان بودند. فراموش نکنید شرایط کاری و صنعت مقصد و بسیاری از عوامل دیگر، در انتظارات مصاحبه‌کننده تأثیر می‌گذارند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی85 75 30 91 - 021